donderdag 20 maart 2008

Party time


Het was weer een drukke dag gisteren. Ik heb een boel boodschappen gedaan en dacht na de lunch (kip in kokosmelk met rijst en gebakken groentes met pindasaus, erbij zelfgemaakte sambal en verder kruidkoek en fruit - alles viel erg in de smaak!) wat zaken op orde te kunnen brengen, maar ik bood aan wat voor te bereiden voor de braai bij Anton; Het afscheid van Michiel. Dat betekende nog meer boodschappen, vis en kippenkluiven in de marinade, pasta koken voor een salade en dingen inpakken. Ondertussen raspte Siebe bietjes, voor fel paars sap om eieren mee te verven. Ze liggen er nu in te kleuren. Vandaag zullen we ze koken. Morgen worden ze verstopt. Ik heb Jackie uiteindelijk ingehuurd voor een extra uurtje, want er was meteen een berg afwas.
Rond een uur of 7 ben ik met Anton en alle spullen naar zijn huis vertrokken. Hij woont eigenlijk halverwege de Outspan en the Kitchen, langs de hoofdweg richting Umtata en tegenover het tankstation. Hij heeft een huis gehuurd dat uitkijkt (voor zover ik het in het donker kon zien) op een klein zwembad (wel met 'nachtverlichting'), een groot gazon en dan de M'zimvubu rivier. Pikant detail is dat er in de badkamer een grote spiegel hangt, waarin je jezelf op de pot kan zien zitten, wauw! In de met fel tl-licht verlichte keuken begon ik toastjes met verse humus te besmeren en sneed ik de salami van de Albert Heijn aan. Ondertussen kwam er helemaal niemand. Er bleek nog een bespreking te zijn; iedereen arriveerde erg laat. Enkelen gingen nog naar het happy hour bij the News Café. Daar vandaan hoor ik nu (8 uur 's morgens) al veel geklop en gehamer: de afbraakwerkzaamheden zijn begonnen.
Anton heeft me uiteindelijk in sneltreinvaart -hij rijdt als een bezetene- naar huis gebracht. Lezen lukte niet meer.
Ik heb me verslapen en het zwemmen gemist, maar dat bleek wel goed uit te komen, want de auto van Jean was helemaal vol met vroege (zwem)vogels.
Na de geweldadige overval van een aantal weken geleden is de beveiliging opgeschroefd. De bewakers hier lopen met stunguns (zie foto). De overvallers zijn trouwens gepakt. Bij een wegblokkade is er één gaan schieten. Hij is daarop zelf dood geschoten.
Morgen meer.

Geen opmerkingen: