vrijdag 21 maart 2008

Goede vrijdag?



Gisteren aan het eind van de dag betrok het en werd het fris. Toen begon het te regenen en het regent deze ochtend nog steeds. De druppels vallen hard op het zinken dak van mijn huisje. Het klinkt wel gezellig, maar ik moet er straks toch wel uit. Een regenjas vind ik erg benauwd, dus ik ga een paraplu lenen om een paraplu te kunnen kopen.
Het verven van de eieren met het bietensap is geen echt succes geworden, misschien ook niet omdat het bruine eieren zijn. En of we ze nog gaan verstoppen en zoeken is ook maar de vraag, 't is er niet echt het weer voor.
Ik weet niet of het de regen is of die goede vrijdag, maar het is buiten mijn badkamerraampje opvallend stil. Normaal gesproken worden daar, op het platje voor de wasserij en het 'onderhoud-schuurtje', door het personeel uitgebreid de dingen van de dag doorgesproken (om 7 uur 's morgens). Ze spreken Xhosa, die gekke kliktaal. Ik versta er natuurlijk geen bal van.
Omdat er nu rond de 30 mensen zijn voor de lunch, en er komen er nog enkelen bij, is het vrij hard werken om alles op tijd klaar te hebben. Ik bedenk steeds kleine extra 'verfraaiingen', die er of bij inschieten of me net iets teveel tijd kosten. Gisteren maakte ik pasta met een beetje pesto en voor de beet wat fijngesneden rauwe paprika. Daarbij een keuze tussen runderreepjes (vlees dat over was van de braai bij Anton) met tomatensaus, of vis (heek) met een garnalen en mosselsaus. Als basis daarvoor gebruikte ik de bisque die ik vorige keer nog maakte van de garnalen die maar niet wilden bevriezen in de vorige vriezer. Ik had er niet op gerekend dat er zoveel visliefhebbers zouden zijn, dus moest het uieindelijk helaas een beetje ransoeneren, maar voordeel was wel weer dat het erg in de smaak viel. Erbij nog een frisse salade, humus (voor velen iets om elke dag van de smullen, zo blijkt) en bruin brood gevuld met noten, gedroogd fruit en vreemd zure rozijnen.
Met Amanda overlegde ik of er 's avonds iets bereid moest worden. Zelf was ik uitgenodigd voor de verjaardag van Catherine, de eigenaresse van de Outspan. Amanda vond dat er niets hoefde te worden gedaan, maar de first, second en third AD (allen uit Kaapstad) zouden tot laat vergaderen, dus sprak ik met ze af een soep te maken. Joy en Siebe zitten hier ook een beetje klem, omdat ze geen vervoer hebben, dus die wilden ook wel eten. Uiteindelijk kwam bijna iedereen een bakje vragen, omdat het was gaan regenen en men bleef plakken.
Ik moet leren dat hier vrij gemakkelijk afspraken of plannen worden gemaakt, waarvan je nog maar moet afwachten of men zich er ook aan houdt. Vrijblijvend dus.
Bij de soep nog wat kaas en een plakje brood en een plakje gegrilde 'polenta', ook nog steeds restmateriaal.
Vrij laat kwam ik bij Heater Ann voor de verjaardag van C.. Ik heb er een tijd staan praten met een man die land verdeelt, of in ieder geval bepaalt hoe groot welk perseel is. Kadastraat werk, neem ik aan. Hij klaagde over de teloorgang van PSJ. Op het voetbalveld moet een grote shopping mall komen en de grond is overal door de slechte riolering zwaar vervuild. Of hij al zo teleurgesteld is dat hij binnenkort vertrekt, vroeg ik, maar natuurlijk is dat geen optie. Het is duidelijk een plaats 'you love to hate'.
Ik heb gisteren nog een boel mensen blij gemaakt met kleine paasversieringen meegenomen van de Xenos. Ben benieuwd of de sfeer er vandaag nog in komt.
We zijn gewaarschuwd voor drankcontroles, dit hele paasweekend, met een 'zero tolerance policy', waarbij je zonder pardon tot dinsdag achter de tralies wordt gezet. Geen idee of er nog iemand van de crew wordt gesnapt.

1 opmerking:

Unknown zei

Vrijdag 21 maart 2008 - Marco Borsato pakt dit jaar uit met een speelfilm, een nieuw album en een concertreeks in oktober. Titel van alle projecten, plus de single die in april uitkomt, is Wit Licht. De populairste zanger van het land maakte dit bekend tijdens een persconferentie in Zaandam, waar gistermorgen de gehele vaderlandse pers samenschoolde.

Borsato begon met zich te verontschuldigen voor zijn ongeschoren gelaat. Nee, hij is niet van imago veranderd. Het baardje heeft alles te maken met de film die nog volop gedraaid wordt. Hij is even in Nederland, waar hij de laatste hand legt aan de nieuwe single, om dan snel weer terug te keren naar de binnenlanden van Zuid-Afrika. Daar zal verder gewerkt worden aan de door Jean van de Velde geschreven en geregisseerde film. Borsato treft er als tegenspeler onder anderen Thekla Reuten en Ricky Koole Met componist John Ewbank werkt hij momenteel aan een nieuw album dat in september moet uitkomen. Een reeks concerten volgt in oktober, weer in het Arnhemse Gelredome. Data zijn nog niet te geven, die hangen af van het speelschema van Vitesse. In maart 2009 staat Borsato in het Sportpaleis in Antwerpen.

De film, met een budget van zeven miljoen euro,eind dit jaar uit en moet de blockbuster rond de kerstvakantie worden. Het management van Borsato, The Entertainment Group, neemt de productie op zich. Het is voor het eerst dat TEG een film produceert.

Van de drie Wit Licht-projecten is de film het meest bijzonder en volgens Borsato het grootste wat hij ooit heeft aangepakt. Hij gaat de rol spelen van Eduard Zuiderwijk, wiens kind verdwijnt in het hart van Afrika. Dit drijft de vader tot het uiterste, terwijl het verhaal zich ook nog eens afspeelt in de hel van een burgeroorlog. Deels wordt de film geschoten in Oeganda. Borsato: "We filmen in een gebied waar net een oorlog voorbij is en waar de vrede nog niet is getekend. Als figuranten spelen honderden mensen mee die de oorlog hebben meegemaakt, de spanning op hun gezichten is echt. We hebben gefilmd in vluchtelingenkampen. Dat geeft de film authenticiteit. Het is spannend en aangrijpend, een echt verhaal."

Zijn werk voor Warchild heeft hem geïnspireerd om voor dit verhaal te kiezen, vertelt Borsato. Zijn filmaspiraties dateren van de dvd Zien, en toen hij het script zag van Jean van de Velde was hij meteen verkocht. "De rol ligt dicht bij me, en zoals iedereen weet heb ik iets met Afrika." Maar Borsato als acteur? Hij zoekt de rek in zijn talent, zegt de zanger, en doet zijn 'stinkende best'.

Borsato heeft voor de film uit zijn 'comfortzone', zijn veilige leventje, moeten stappen. Heeft acteerlessen gevolgd en ook fysiek flink moeten trainen.

"Ik wil buiten de veilige paden treden. Het zou te gemakkelijk zijn om gewoon weer een plaat en een tour te doen. En angst is een slechte raadgever. Het is net als in het begin van mijn carrière, toen heb ik ook de vooroordelen over mij had steen voor steen moeten afbreken."

Aan alle drie de projecten is de titel Wit Licht gehangen. "In wit licht zitten alle kleuren gevangen. De titel staat voor de sleutelscène in de film, maar symbolisch betekent het veel meer. Film, album en tour zijn aan elkaar gekoppeld. Het album is geïnspireerd op lijnen die je terugvindt in de film: liefde, verlies, hoop, wanhoop. Ook voor de concerten zal de film een inspiratiebron zijn."

Het album, het eerste studioalbum in vier jaar, wordt het meest persoonlijke tot nu toe, aldus Borsato. Een 'echte Nederlandstalige popplaat' kunnen we verwachten.