zaterdag 22 maart 2008

opklaringen!

De eerste week zit er bijna op.
Gisteren kwamen er 35 mensen lunchen. Omdat er steeds meer lui bij de productie nodig zijn, worden het er komende week vast meer dan 40. Ik moet daar toch m'n maaltijden op gaan aanpassen, of liever gezegd de bereidingswijzen.
Het bleef gisteren miezeren en alle mensen die achter hun bureau zaten, hadden het koud. We zijn nog niet echt op het frissere weer gekleed. Ik hoop ook wel dat het weer iets warmer zal worden, maar met het idee dat het deze dagen heeft gesneeuwd in Nederland, neem ik een beetje herfst hier op de koop toe. Omdat iedereen wat rillerig was, besloot ik hutspot te maken, met een scheppie jus. Daarbij bakte ik worst en krokante baconsnippers en voor de niet rood vlees eters (dat zijn er vrij veel) kip. Ik had ook eiersalade en vers bruin brood met humus of kippenlevermousse.
Sylvia hielp me gelukkig.
Er waren erg veel mensen voor het ontbijt geweest. Daardoor was er al vroeg in de ochtend ook veel afwas. Ik zei daarom tegen m'n keukendames dat we, ook omdat er steeds meer mensen bij de lunch zijn, misschien extra hulp moeten inschakelen of een andere oplossing moesten gaan bedenken. 'k Heb ze even de tijd gegeven om met elkaar te overleggen. Sylvia kwam me vervolgens zeggen dat ik geen extra hulp moest inschakelen, maar hun loon moest verhogen. Er volgde nog wat heen en weer overleg, totdat we besloten alleen het loon te verhogen, van R 15,00 naar R 20,00 per uur. Als ze het werk dan niet binnen 4 uur afkrijgen, gaan ze gewoon door tot alles klaar is. Ik ben vervolgens even naar de accountant gegaan om dit nog te overleggen. Zij ging daarop weer naar de productie manager die uitrekende dat we bij dit aantal werkuren tot R 25,00 kunnen gaan. Ik opperde vervolgens om er dan 22,50 van te maken en presenteerde dat als een paascadeau in de keuken. Het verdiende me een 'thumps up' en er brak meteen een opgewonden geklep in de afwasruimte los. Het is ook wel wat, als je je bedenkt dat ze bij de eigenaar van de Outspan R 7,50 per uur krijgen uitbetaald.
Na de lunch en na wat opruimen en administratie toog ik toch maar weer naar de winkel (alleen Pick 'n Save was op deze goede vrijdag om 4 uur nog open, want gerund door moslims en gewoon slimme zakenlui) voor melk en cacaopoeder. Zo maakte ik weer de blits met warme chocolademelk voor alle verkleumde zielen.
Om 7 uur gingen Fir, Anet, Joy, Siebe en ik naar de Delicious Monster waar we crayfish, mosselen (Siebe) en lamcurry (Fir) aten. Siebe probeerde met vanalles het kampvuurtje aan te houden, waarvan de rook hinderlijk in onze richting blies. Fir kreeg het er extra benauwd van. Hij heeft een vervelend hoestje.
Vandaag is er een casting voor locale bevolking. Het begint om 8 uur. Om 7 uur stonden er al mensen bij het stadhuis, waar ze zich moeten melden (zie foto van later op de dag). Geen idee wat de opkomst zal zijn, maar er worden erg veel mensen verwacht.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hai Nichtje van me ,
Ik heb nog nooit een Blog gezien , laat staan erop geschreven . Je vader stuurde hem even aan me door als antwoord op mijn Paaswens aan hen.
Die Blog van jou is dus de eerste die ik ontving !!
Wat leuk voor je dat alles dáár zo goed gaat.
Vrolijk Pasen in elk geval. Ik hoop dat Bart er nu ook is .

Veel liefs van Bob en Tonny.
Ps . wil je de aankomst van dit mailtje bevestigen , dan betekent `t dat ik het ´goed´ heb gedaan.