maandag 24 maart 2008

Mgazana




Er kwamen uiteindelijk 450 mensen bij de casting. Ik ben tussendoor nog even gaan kijken, maar had het verder weer lekker druk. Ik maakte een curry met soyabrokken, daarbij gele rijst en linzen met Chakalaka, een soort atjar/chutney achtig goedje uit blik. Hot en spicy. Erbij nog een raita (yoghurt met komkommer) en verder bananenbrood. Voor het bakken van de papadams was geen tijd meer, maar het was genoeg allemaal.
Na de lunch maakt ik nog snel pizzadeeg. Daarna deed ik administratie en was het wachten op Richard, die mij een lift zou geven naar de Kitchen. Ik had weer te weinig deeg gemaakt, dus maakte bij Thea nog wat. Verder zaten we er in de zon en dronken we heerlijke witte wijn. Richard knipte het haar van Max, zijn zoontje dat hier weer voor twee weken is, samen met Ula, de tante - zus van Richard. Fir stortte zich 's avonds weer op het pizzabakken. Ik heb alleen maar zitten kletsen en ging vroeg naar bed (kwart over 9). Ik had de kamer naast Fir en Anet gekregen, met prachtig uitzicht over de bergen en de rivier.
Zondagmorgen was lekker lui. We ontbeten en dronken lekker veel koffie. Ik deed wat werk (menu's voor deze week bedenken om vandaag een bestelling te kunnen doen) en vertrok samen met Thea en haar zoon George naar Mgazana beach. We hadden alle drie erge zin in een dagje zonder de anderen, dus vertrokken een beetje stiekem, waarover we ons wel schuldig voelde. We waren bang voor de nodige paasdrukte op het strand, er reden opvallend veel auto's (bakkies) op de hobbelige en slingerende zandweg, maar uitendelijk troffen we alleen koeien langs de branding (zie foto). George ging vissen en Thea en ik kletsten over haar bedrijf, The Kitchen waar ze kookcursussen wil gaan organiseren. Er werden ons geen kreeften aangeboden, dus aten we alleen een salade en een stukkie vlees, gebraden op een vuurtje. Eenmaal thuis (bij Thea) ging ik een uurtje liggen. Toen ik wakker werd, bleek iedereen te zijn vertrokken en was het overal donker, maar George kwam me even later halen voor een kleine braai bij het huis.
Hierbij als extra nog een foto van een echte, volleerde witchdoctor. Er lopen hier soms vrouwen met witte strepen op hun gezicht, zij zijn beginnend witchdoctor. Vrouwen met een volledig wit gezicht zijn iets verder gevorderd en als ze zijn uitgedost met een kralenrand met kippenverentooi, dan zijn ze volleerd en kunnen ze 'genezen'. Volgens mij betreft het een soort voodoo-praktijken.

Geen opmerkingen: