vrijdag 2 mei 2008

Naast m'n schoenen

Het is een gek idee dat ik zo kort na Koninginnedag weer aan de andere kant van de aardkloot zit. Die Koninginnedag vond ik dit jaar erg tegenvallen. Het was natuurlijk al vroeg een enorme toestand rond het museumplein, met dat megaconcert en 's morgens toen wij voor de traditionele oranjebitter gingen bij Sama Sebo liepen er al hordes jonge lui met van die kleretoeters onze kant op. Het weer hield niet over; Misschien dat de sfeer daardoor ook wat minder uitgelaten en gezellig was. Bij Oosterling was het rustig. We waren er vroeg en vertrokken ook weer vroeg, net toen Jan en Donna arriveerden. Di had het goed, trok als een bezetene aan de riem om alle stukje brood en beenham van de straat en stoep te vreten.
In de Pijp zaten we uiteindelijk uitgebreid bij the French café. We begonnen met een oester, ik nam daarna foie gras op brioche, Bart had vissoep gevolgd door steak tartare en ik at een entrecote. We dronken champage. Een waardig afscheid.
Thuis zat ik in no-time in een taxi naar het vliegveld. Maar goed Koninginnedag is tegenwoordig in Amsterdam dus vooral: openbare dronkenschap, wild plassen, klereherrie en veel commerciiële shit.
De vluchten verliepen zoals altijd: enigszins vertraagd, bomvol en afzien. In Johannesburg bleek m'n koffer op Heathrow te zijn achtergebleven (terminal 5 natuurlijk). Die wordt nageleverd, hoop ik (vooral omdat er diverse opladers in zitten). Op Umthata bleek er geen vervoer voor me te zijn, dus heb ik in de kou en regen 1,5 uur op de runner gewacht (die godzijdank in PSJ wel meteen in de auto kon springen, speciaal voor mij), waardoor ik om half 9 bij Thea was. Op het zandpad naar haar toe troffen we nog een vrouw, liggend midden op de weg. Ze bleek hartstikke dronken. Omdat ze ook nog eens heel zwaar was, heeft Peter haar laten liggen en is om haar heen gereden. Ik vond het wel schokkend, maar ja, na Koninginnedag ook weer niet zo vreemd. 't Is hier ook een lang (feest)weekend.
Was het gisteren nog koud en regenachtig, vandaag is een stralende dag. Vanmorgen was de zonsopgang een plaatje - ik slaap bij Thea tot de familie van Joy en Siebe vertrekt -zij zijn in mijn hutje hier bij de Outspan getrokken.
Ik heb de auto van Thea tot m'n beschikking, en dat geeft een wonderbaarlijk vrij gevoel. Ik heb haar niet verteld dat ik hier nog helemaal niet eerder gereden heb. Met een paar startproblemen, was er verder ook niets aan de hand. Dat links rijden is ook niet zo lastig, mede omdat iedereen het hier doet.
Mijn keuken was redelijk op orde, al is m'n kachel wel erg vies gemaakt.
Voor de lunch maakte ik aardappel/preisoep met veel room, en een topping van gebakken champignons. Voor erbij nog wat geraspte kaas. Verder sla met een dressing met geroosterde sesam en focaccia met yoghurt/bieslook 'dressing'. Er waren 15 lunchgasten, heerlijk rustig dus. Ze waren allemaal enorm blij dat ik er weer was, hebben de laatste 3 weken voor lunch op een houtje moeten bijten, dus de complimenten bleven maar komen. Heerlijk.
Kate, die zich met alle transportissues bezighoudt, maakt werk van mijn vermiste koffer, wat een luxe dat iemand anders zich daarop stort.
Wat ik vandaag verder ga doen weet ik nog niet. Omdat m'n camerakabeltje in m'n koffer zit helaas nog geen foto bij dit relaas. Duimen dat het morgen weer wel kan!

Geen opmerkingen: