maandag 12 mei 2008

and action!


Gisteren was het zondag, dus bleef ik lang in bed liggen, lezend, koffie drinkend en mailend. Om kwart over 9 vertrok ik met nog wat gepimpte Bircher muesli naar de Kitchen, waar de 'dagarbeiders' al hadden ontbeten. 's Nachts was er gedraaid bij het dorp dat daarbij in brand is gestoken. Bij Thea is in haar afwezigheid een meisje neergestreken 'that cooks up a storm'. Ze maakt brood, koekjes, chutneys, pesto en weet ik wat allemaal. Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, maar een bushvrouwtje is het wel, want een suffe rat voor Peters kamer werd met ferme hand door haar opgepakt en elders in de tuin met een steen uit zijn lijden verlost.
Fir en ik vertrokken naar Second Beach voor een frisse duik. Er stond een hele sterke stroming. Zwemmen was er eigenlijk niet bij, het was meer tegen de golven in staan of lopen. Ook goed voor de spieren. Bij een oudere dame die langs de weg haar spullen had uitgestald en op haar hurken kralen zat te rijgen, kochten we wat souvenirs.
Bij de Outspan douchten we het zout van onze huid en daarna vierden we de zondag met een glas goede champagne bij Wettham Hill. Fir stuurde Graham (de first ad) een sms-je met de uitnodiging erbij te komen, maar er kwam geen reactie. Jo-Anne, de boekhouder, kwam ons wel vergezellen. Zij woont daar.
Omdat we toch min of meer met Graham hadden afgesproken reden we naar zijn verblijf bij de Glass House. Daar vonden we hem op z'n bed, kijkend naar een autorace. Hij bleek een ander telefoonnummer te hebben, had het bericht niet ontvangen, maar was zeker in voor een verzetje en zou ons in zijn auto (een Land Rover, type als Defender, geloof ik) naar Mgazi River Bungalows (het resort) rijden, voor een kort bezoekje. We kwamen er echter niet langs de portier, al probeerde Graham nog zo veel smoesjes (z'n assisten had gebeld, we kwamen voor Paul Brinks etc.). Dus keerden we om. G. reed ons via een alternatieve route, langs de airstrip terug. Dit kon echt alleen maar in een dergelijke auto. Het was een fantastische rit langs schitterende bloemen, uitzichten over berg en zee, een heleboel hutjes met allemaal groetende mensen, verschillende bijzondere vogels en nog veel meer. Ik keek m'n ogen uit. We eindigden bij de Millenium bar (zie foto), omdat Graham daar nog nooit was geweest, maar zijn verschijning (fors postuur, halflang grijs/zwart haar en een grote witte baard) werd meteen opgemerkt en een klein meisje riep direct:"and action!" waar we erg om moesten lachen.
Graham besprak 'de kwestie Zuid-Afrika' met een aantal localen (zuipschuiten?), terwijl wij van het uizicht genoten en ik met een meisje speelde (zie foto).
Uiteindelijk aten we bij Amapondo, waar het opmerkelijk rustig was, maar het was ook nog vroeg. Ik had een langouste met rijst en wat groente. De heren aten (koude) mosselen.
Ik geloof dat ik al om 8 uur in m'n bed lag.
Er wordt hier niet aan feestdagen gedaan, dus ook met Pinksteren werken we gewoon door. De Pick 'n Save is in ieder geval ook open, die wordt gerund door 'de Taliban' (zo heet elke moslimhandelaar hier) en is altijd open om vanalles te verkopen, behalve varkensvlees.

Geen opmerkingen: