maandag 5 september 2011

Toevalstreffer

Eergisteren aten we heerlijk in een restaurant in Amsterdam. Het was ook nog eens mooi weer, dus de hele voorgevel was open getrokken en zo zaten we binnen toch ook buiten. Ik had oesters vooraf, die wel wat melkig waren, maar toch goed smaakten en niet te koud werden geserveerd. Daarna een halve kreeft met hollandaise saus; pure verwennerij.
Na zo'n supermaal vond ik het gisteren maar moeilijk zelf weer iets lekkers te bedenken. En omdat ik lef/tover van de grond wil krijgen, moet ik natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld geven (wat restverwerking betreft), dus werd het een salade van kort gekookte krieltjes, gestoomde sperziebonen (uit de Betuwe) en stukjes met Balinese boemboe gekruide en vervolgens gebakken kippendij. Dit alles lag zomaar voor het grijpen in mijn koelkast - nou ja, de krieltjes kwamen uit hun mandje in het keukenkastje. Ik maakte de sla aan met een mengsel van mosterd, kwark en mayonaise en strooide er voor het knapperige nog wat fijn gesneden sjalot overheen. Er had nog een gepocheerd eitje bij gekund, maar dit was al ruim voldoende. Het kon niet tippen aan de avond ervoor, maar was toch wel weer geslaagd.

Geen opmerkingen: