donderdag 11 april 2013

Voor Amanda

 Amanda werkte voor de productieafdeling van de film Wit Licht. Ze kwam vaak bij me lunchen en ik mocht haar graag, dus toen ze bekende een enorme fan van hummus te zijn, moest ik die ook wel voor haar maken. Dat viel niet mee, want de kikkererwten waren in de buurt niet te krijgen, dus zat er niets anders op dan die uit Nederland mee te nemen. Toen ik na mijn 'verlof' met een zak gedroogde erwten terug kwam, bleek mijn keukenmachine te zijn ontvreemd; dat was de tweede hobbel.
Zo goed en kwaad als het ging, maakte ik dan toch hummus, met een zelf gemaakte tahin erdoorheen. Ik had gelukkig nog wel een klein hakmolentje, dus kon daarin de geroosterde sesamzaadjes fijnmalen. Omdat ik verder niets anders kon dan prakken met een vork, bleef het eindresultaat onder de maat, maar Amanda was er blij mee en daar ging het om.
We zijn contact blijven houden. Inmiddels flirt ze met veganisme, dat is niet echt iets voor mij, maar die hummus past daar natuurlijk wel goed bij. Nu werd ik via via gewezen op het lekkerste recept in een You Tube filmpje van Mabel Younadam en dat ben ik nu aan het proberen.
Ik ben begonnen met een klein blikje voorgekookte kikkererwten. Om ze extra zacht te maken, wordt dat, met aanhangend vocht nog even opgekookt.  Nou ja, dat neemt nog wel tien minuten in beslag.
Ondertussen raspte ik een knoflookteen, maakte ik een halve avocado schoon en perste een halve citroen uit.
De tahin had ik gekocht. "Bedoelt u tajin of tahin?" vroeg de Marokkaan in de winkel. Ik moest er wel om lachen; hummus maken met een stoofpan lijkt me toch niet echt ideaal.
De afgekoelde en uitgelekte erwten en iets van het kookvocht, deed ik in de machine, met alle andere ingrediënten. En toen was het klaar.
Er kan uiteindelijk nog wat olijfolie en peterselie op of door, maar ik vind deze versie zalvig genoeg en zonder olie (m.u.v. dat in de avocado) en zout, is dit een gezonde variant. Die komt wel op en als je 'm niet zelf wilt maken, of vergelijkend warenonderzoek wil doen: ik geloof dat ze 'm ook in Paviljoen van Beuningen in Amsterdam-West zo serveren. Ik weet alleen (nog) niet waarbij, maar denk zelf aan een heerlijk stuk geroosterd zuurdesembrood. Nu ben ik alleen nog erg benieuwd wat Amanda ervan zou vinden.

1 opmerking:

fir zei

Ik zal het aan haar doorgeven ;-)