zondag 9 december 2012

Nieuwe Retro Crisis

Wat is er toch aan de hand bij de NRC? Ik heb het de laatste tijd niet zo gevolgd, maar sinds een paar dagen een digitaal abonnement. Dat is een plezier, al laat de navigatie te wensen over. 't Is dat 'ie hier niet bezorgd wordt, maar geef mij maar papier, op de bank, in bed, in de trein of in bad. Ja, in behoud van papier ben ik 'retro', maar niet in de verschillende culinaire ontwikkelingen. En wat zie ik bij de NRC opdoemen? Het begon vandaag met de introductie van de nieuwe behuizing van de krant aan het Amsterdamse Rokin. Daar komt op de begane grond een restaurant. Ik wist daar alles van, want was gevraagd voor ontwikkeling van het concept. Maar wat ik nu lees, is allerminst wat ik me ervan had voorgesteld en wat ik had voorgesteld. Er wordt in de krant een menukaart geschetst met daarop een runderbouillonnetje, pasteitje, garnalenkroketjes, een stoofpotje, chocoladetaart met stoofpeer en een griesmeelpudding. Marjolein Vos geeft in dezelfde bijlage een recept voor, heel avontuurlijk, tomatenketchup. Nauwelijks van de schrik bekomen, lees ik een tweet van Janneke Vreugdenhil die het NRC kerstmenu aan het voorbereiden is en wat voor foto staat erbij: geraspte rode kool met appeltjes.
Nu we een hele nieuwe, moderne fase ingaan, op een bruisende, mondaine locatie, zo moet men bij de krant gedacht hebben, geven we onze lezers in dat restaurant ook wat ze het liefst willen: oude wijn...

Geen opmerkingen: