zondag 23 december 2012

Anchovinisme deel 2

Naar aanleiding van de grotendeels oer-Hollandse gerechten op de kaart van het nog te openen NRC restaurant, keek ik op de site van Iens naar de meest geliefde restaurants van Nederland, en dat dan niet volgens de experts, maar volgens de gasten die de moeite nemen hun recensie bij Iens te deponeren. Opvallend aan de 'toppers 2013' is de goede vertegenwoordiging van de Franse keuken (in de top 20 van Nederland staan 13 Franse restaurants en in de top 10 van Noord Holland 6). Hoe dat zo komt, weet ik niet, maar ik vermoed, dat het gaat om goed, vertrouwd, misschien zelfs wel degelijk en toch een tikje verrassend eten, dat je niet zo snel thuis zult bereiden; een sappige entrecote, met precies de juiste garing is niet altijd makkelijk thuis te (re)produceren. Is dit een nieuwe trend? Misschien hebben de Italiaanse restaurants lang 'op kop' gelegen, omdat er een tijd was dat die met verse pasta's en romige langzaam gegaarde risotto's de oude pizzeria ontstegen, maar inmiddels maken juist de pizzeria's, zij het nu met authentieke houtoven, weer furore. Ik geloof niet dat de Franse keuken in Nederland zoveel veranderingen heeft ondergaan, al staan de slakken en de kruidenboter nog maar zelden op de kaart en ik denk dat de zware sauzen zijn vervangen door dunnere varianten. Naar mijn idee ga je niet altijd naar een restaurant om uitdagend te eten. In Amsterdam is mijn favoriet nog steeds Restaurant Amsterdam, omdat ik weet dat ik daar heerlijke gegrilde garnalen kan krijgen, een lekker bloedworstje of een verse gemberbolus. Een sterrenzaak waar je dingen proeft die je nog nooit gegeten hebt en misschien wel nooit meer zult proeven, is leuk, maar dan voor een keertje. De zaken die beklijven, doen dat, omdat ze een beproefd concept hebben en houden. Kwaliteit bieden, ook in de bediening(!) en klassiekers serveren waar mensen naar uitkijken en voor terugkomen. Keerzijde is dat je als kok dag in dag uit hetzelfde riedeltje afdraait en dat kan wel heel saai worden. Dagmenu's zijn dan weer een oplossing. Als ik het voor het zeggen had, en daar leek het even op, dan ging ik (bij dat NRC restaurant) ook voor de Frans georiƫnteerde keuken, vanwege dat veelzijdige en toch vertrouwde, waardoor je bij voorbaat al weet dat je je avond goed gaat besteden. En mocht je dan voor die keuken niet achter het wit gesteven linnen willen aanschuiven, nou dan kun je hier bij de supermarkt deze dagen je lol op. Je kunt je hele drie-, vier-, vijfgangen menu van amuse bouche tot friandises bestellen en laten thuisbezorgen. Er is een 'menu entre amis' (met foie gras) er is een 'menu festif' (met foie gras) of 'gastronomique' (met foie gras). Oh ja en een 'menu enfant' (met ...3 x raden). Niks menu vegetarisch, menu glutenvrij, menu vergeten groente. Gewoon, oud en vertrouwd en ok, voor het grote deels traditioneel Frans. Is het gras hier dan toch groener?

Geen opmerkingen: