dinsdag 25 augustus 2009

Need I say more?


'Carl T. Griffith, who gave a sourdough starter to anyone who asked, or who sent him a self addressed stamped envelope, died early in the year 2000 at the age of 80. He is known for his generosity and the high quality and vitality of his sourdough starts, which came from a sourdough culture carefully nurtured and preserved in his family for over 150 years.'
Niks bakker Hartog! All the way from the big US of A komt 'mijn' zuurdesem starter. Ik voel me bevoorrecht en ook verantwoordelijk. Dat prutje mag niet sterven.
De laatste exercitie was zeker succesvol. Ik voedde 'Carls start' (Cs) met een papje van 150 gr. witte bloem en 150 ml water - heb inmiddels begrepen dat dat niet eerst aangemaakt hoeft te worden, maar rechtstreeks met Cs gemengd kan worden (dan is er waarschijnlijk minder water nodig). Na 3,5 uur heb ik met de helft van de levende brei een deeg gezet van 350 gr. witte bloem en 150 gr. volkoren/rogge mengsel, een eetlepel zout en een eetlepel vlierbloesemsiroop (voor 't zoetje en omdat die in de kast voor de honing stond). Dit heeft in een provisorische banneton (mandje bekleed met een linnen doek, bestoven met meel)onder een vochtige theedoek op kamertemperatuur 10 uur rijstijd gekregen en heb ik toen afgebakken in de oven (200 graden) in een uur tijd (kerntemperatuur 100 graden). De bol was uiteindelijk vrij zwaar, met stevige structuur en prima smaak.
Nu maar eens wat andere smaakjes toevoegen, kummel enzo.
Overigens dronk ik tijdens een kampeeruitje in Zuid-Limburg een glaasje vlierbloesemlikeur. Ik heb het hier nog niet kunnen vinden, maar ben wel degelijk op zoek, want ik vond het heerlijk (en kreeg vanwege mijn enthousiasme zelfs nog een scheutje extra van de waardin). Helaas heb ik het net iets te laat in 't jaar ontdekt; het schijnt niet moeilijk te maken te zijn, maar de bloesem hangt inmiddels als bes aan de stuik.

Geen opmerkingen: