zaterdag 26 januari 2013

Omdat je het waard bent!

Heb je dat ook wel eens: de neiging net te doen of je voor de camera reclame maakt voor een product dat je heel erg waardeert? Vroeger had ik dat met Elsève Balsam, een haarspoeling die volgens mij vol siliconen zat en helemaal niet zo goed was, maar het haar werd er heel zacht en volkomen klittenvrij van, dus als ik dat na het wassen in de douche op mijn haar deed, dan maakte ik meteen even een commercial.
Nu heb ik dat als ik mijn Microplane keukenrasp gebruik. Als ik een stukje bevroren gember uit de vriezer haal en dat in de soep microplane (ik vind het wel tijd voor een afgeleid werkwoord), of een teentje knoflook even snel bij de mayonaise microplane, dan ben ik vaak zo verrukt over het gemak en het mooie resultaat, dat ik zo, oprecht, heuse reclame zou kunnen maken. Helaas heb ik de looks niet mee.  Omdat deze ene rasp, die ik al jaren gebruik, nu in het midden niet meer helemaal naar behoren presteert, deed ik mezelf iets soortgelijks cadeau, ander merk, maar zelfde idee. Maar die blijkt veel minder goed. Kortom: laat mij maar lekker microp
Vandaar dat mijn ogen (half dicht en rood omrand door een flinke verkoudheid) ineens wijd open gingen bij het lezen van een serie tweets van Janneke Vreugdenhil, de culinaire columnist van NRC-Next. Zij vraagt zich af of de spullen van Microplane misschien niet in de vaatwasser kunnen en of er meer mensen ontevreden zijn, want die van haar worden snel bot of breken zelfs. Ik heb geen idee wat zij zoal microplanet, maar alleen al die vraag over de vaatwasser zegt genoeg.
Natuurlijk zal de fabrikant beweren dat hun raspen in de afwasmachine kunnen, je kunt ook nylonkousen aantrekken met braampjes aan je nagels.  Maar, als Janneke een culinair redacteur naar mijn hart was geweest, dan had ze beter geweten. Dan had ze niet alleen nooit geschreven dat Franse groene linzen voorgeweekt moeten worden, en had ze afgelopen week geen Zweeds recept geplaatst dat haar collega twee jaar geleden al (in dezelfde krant, nou ja, de moeder ervan) publiceerde, maar dan had ze zeker geweten dat je keukengereedschappen die scherp moeten blijven, zoals messen en raspen, nooit in de afwasmachine stopt! In die vaatwasser heb je altijd een vergrote kans op corrosie doordat het afwasmiddel in de etensrestjes vreet.  Bovendien kan de elektrolytische werking in die machines de hardheid van het metaal aantasten. Gewoon afspoelen, net als je goede koekepannen.
Een mens is natuurlijk nooit te oud om te leren, maar zouden we het eigenijk juist niet van die journalisten en/of redacteuren moeten hebben?

Geen opmerkingen: