donderdag 28 maart 2013

Gaat 60% langer mee!

Op de site van nrc.nl staat een goed bekeken bericht met een clipje dat 2000 calorieën visualiseert. En die 2000 calorieën worden 'de magische hoeveelheid' genoemd. Nou, dat wil ik dan wel aannemen, maar als je de clip bekijkt, worden er allemaal producten tegen elkaar afgezet, van 60 wortels tot boterhammen en eieren (ik geloof 26 stuks). Ontluisterend moet het dan zijn om te zien dat dat gelijk staat aan één pizza, 6 biertjes, 3 cinnamon rolls etc. Dat laatste maakt al duidelijk dat het geen Nederlands filmpje is, want wij kunnen bij de bakker misschien wel kaneelbroodjes kopen, maar geen Amerikaanse versie. En dat geeft dan al aan hoe ongenuanceerd dit zo populaire filmpje is, want zelfs bij een wortel kan het suikergehalte zo variëren dat de ene veel meer calorieën bevat dan de andere, dus laat staan een pizza, waarbij alles afhangt van de grootte en bijvoorbeeld het vetgehalte van de kaas. En dat geldt ook voor het alcoholpercentage van het bier, de suikers en vetten in het brood en de olie in de dressing op de kant-en-klaar salade.
Het doet me een beetje denken aan reclames waarbij bijvoorbeeld beweerd wordt: 'gaat 60% langer mee'. 'Vergeleken met wat?' vraag ik me dan af.
Dus, ik wil maar zeggen: bak zelf een broodje of een pizza en doe er allemaal lekkere dingen op, waarvan je wel zo'n beetje weet of het aanzet of niet en knaag eventueel de volgende dag 60 wortels, maar laat je niet gek maken door dit soort 'simplistische' filmpjes en gebruik je gezond (!) verstand.

Geen opmerkingen: