dinsdag 26 februari 2013

Boodschappenlijstjes

Bestaat het vak van culinair adviseur, als 'personal trainer' eigenlijk, of heet dat een diëtist? Als dat mijn vak zou zijn, zou ik al mijn klanten adviseren altijd boodschappenlijstjes te maken en met niets méér thuis te komen dan daarop uitgeschreven!
Eigenlijk is dat een advies aan mijzelf, want ik ging vandaag naar de visafslag, een dorp verderop, om schelpjes te halen. De lente zit in de lucht, dus is het geen straf om ruim een uur onderweg te zijn.
Maar (natuurlijk) kwam ik weer met meer thuis dan alleen die schelpjes. Alles wat er bij die 'Criee' ligt uitgestald is voor deze kookverslaafde ook zo aantrekkelijk! Er is een keuze uit Atlantische en Mediterrane oesters, in verschillende soorten en maten. Er zijn wulken en zeeslakken (iets soortgelijks, maar met stekels of hoorntjes op het huis). Mosselen, zee-egels, garnalen, krabben, kreeften enz. En dat is het schelpdierendeel; er is ook nog een visafdeling.
Naast de schelpen (palourdes) kocht ik oesters, groene krabbetjes en tellines. Meestal vind ik het Nederlands niet zo'n mooie taal, maar in dit geval ben ik aangenaam verrast; tellines heten in het Nederlands stompe zaagjes of muizentandjes. Dat vind ik mooi!
De krabben spartelen in hun verpakking. Ik ga ze gebruiken voor de bouillon met witte wijn waarin ik witte bonen kook. Daarbij gaan straks de palourdes - toegegeven: tapijtschelp, klinkt ook niet slecht - en verder een pasta van knoflook en peterselie. Mongetes amb Cloïsses heet dat hier en is erg lekker. Er kunnen ook nog oesterzwammen door, een vreemde maar mooie combi.
En vanwaar de oesters? Nou ja, die kan ik nou eenmaal nooit laten liggen.

Geen opmerkingen: