woensdag 17 augustus 2011

De koe bij de horens

Straks ga ik natuurlijk weer lyrische stukjes schrijven over de streekgebonden producten met hun zuid-franse terroir, maar ik mag niet vergeten dat 'wij' er ook wat van kunnen. Bij toeval zag ik een filmpje over Remeker kaas uit Lunteren en dat was zo leuk, dat ik die kaas meteen moest proeven. Bij de Kaaskamer, hier vrijwel om de hoek, hadden ze gelukkig de diverse soorten die op de boerderij worden gemaakt. Hoe meer je over de productie te weten komt, hoe lekkerder die kazen worden. Elke koe heeft rond de boerderij zoveel ruimte (8 vierkante meter) dat hij/zij de hoorns kan behouden. En dat komt het leven van het beest ten goede en uiteindelijk ook de kaas. In melk van gehoornde koeien zit aantoonbaar meer 'levenskracht' zo lees ik op internet, dus ik bedoel maar?!
De koeien van Remeker krijgen al jaren geen antibiotica meer en dat hoeft ook niet; hun voer en levenswijze zijn zo natuurlijk dat (preventieve) medicatie helemaal niet nodig is. De kaas wordt van rauwe melk gemaakt, krijgt minder zout, doordat het aantal pekelbaden is gehalveerd en heeft een natuurlijke korst die op de boerderij is uitgevonden en daar ook wordt gemaakt (van ghee). Ik heb natuurlijk al een stukje geproefd, vind 'm niet heel uitgesproken van smaak, maar wel fluweelzacht. Dat laatste schijnt weer te komen door de grote vetbolletjes in de melk (en dat komt weer door het ras - de Jersey - en hun leefomgeving: weiden met wel 550 wormen per vierkante meter). Hoeveel kun je te weten komen over een stukkie kaas?
En dan heb ik ook nog een gedroogde worst van Brandt & Levie gescoord.

Geen opmerkingen: