dinsdag 8 januari 2013

Rizla

Zo langzamerhand kan ik het niet meer ontkennen: ik heb geen goede verhouding met rijst. Hoe dat zo gekomen is, weet ik niet precies, maar ik kan wel een enkel voorval noemen dat er mede de oorzaak van kan zijn. Zo trokken wij ooit door Indonesiƫ. Op Sumba aten we rijst en niet veel anders. Daarna zaten we meer dan een week op een klein zeilbootje, waar we ook ongeveer drie keer per dag een rijstschoteltje voorgezet kregen. Vervolgens beklommen we een hoge vulkaan, met een drager (dat was verplicht) die ons 's avonds, na een lange dag klauteren, in het basiskamp een potje kookte van...rijst. Al met al aten we vijf weken lang elke dag vrijwel alleen maar van die droge korrels. Dat was mij voor lange tijd genoeg.
Een andere rijstervaring was tijdens mijn scheepskoksexamen, waarvoor ik een voor-, hoofd en nagerecht moest maken volgens receptuur die bij aanvang werd uitgereikt. En oh wee als tijdens de bereiding een proeflepel of spatel gewoon op het aanrecht werd gelegd, in plaats van op het speciaal daarvoor bestemde bordje; dan kon je direct het lokaal verlaten. Alleen dat gegeven maakte het koken bijna tot bijzaak. Het hoofdgerecht was een vleesschotel met pilaf rijst. Dat er kerrie bij die rijst moest, daar las ik steeds overheen. Ik had ook helemaal niet door dat de examinatoren die steeds rondliepen en naar mijn idee alleen maar met argusogen naar dat stomme schoteltje en die lepel keken, mij ook af en toe probeerden te wijzen op dat potje kerrie, dat ik helemaal niet zag staan. Dus was mijn rijst wel ok, maar ontbrak er toch een essentieel element aan en zag 'ie er voor pilaf wel erg bleek uit. Al was het geen reden me niet te laten slagen, het zorgde wel weer voor enige verwijdering.
Tegenwoordig is er sprake van een ongewenste 'self fulfilling prophecy': elke keer als ik rijst kook, weet ik al bij voorbaat dat die vreselijk gaat overkoken, waardoor of het gas dooft en de rijst ongaar blijft, of er zoveel vocht verdwijnt dat 'ie aanbrandt. Investeren in een heuse rijstkoker, die je bij de toko voor een prikkie kan krijgen, is geen optie, want ik wil helemaal geen rijst koken, omdat ik dat min of meer heb tegengegeten.
Maar nu begin ik toch te twijfelen, want er staat vandaag een recept van zonnevis in de krant met als suggestie voor een bijgerecht 'riz pilaw' en dat klinkt zo exclusief (en scoort zo weinig hits op internet), misschien wordt dat wel de ommekeer.

Geen opmerkingen: