vrijdag 16 november 2012

Catch of the day




Om half tien lag de visser nog niet aan de kade, maar was hij, nog in oliegoed gehuld, aan de overkant de netten aan het leeghalen, dus liep ik er een uurtje later weer eens langs. In de viskratten lag inmiddels een schat aan verse vis;  een hele grote, waarvan ik de naam weer ben vergeten ("lijkt een beetje op een dorade", zei de visser), wat inktvis en bonite in verschillende maten. Laatst hoorden we bij een visrestaurantje, ook hier aan de overkant, dat die kleine tonijn hier maar een paar maanden per jaar gevangen kan worden, dus ik greep mijn kans. Bovendien komt de naam van het Latijns 'bonus' wat 'bon', ergo heerlijk betekent, omdat deze soort als de lekkerste onder de tonijnen wordt beschouwd, dus ik dacht: hebben!

Na het boodschappen doen, begon ik met het schoonmaken. De vis voelde bijna zwanger aan en het vlees was zo zacht en mals, dat ik erg blij was met een net geslepen mes te kunnen werken. Na een stief half uurtje had ik het keukenblad onder het bloed en vier prachtige filets (helaas maakte ik daar met mijn glibberige vingers alleen bewogen foto's van).
Ik sneed een deel in plakjes voor sashimi, met wat sojasaus, wasabi en geroosterde sesamzaadjes, een paar stukken grilde ik in een hete pan met wat zout, peper en piment d'espelette, op een bedje van spinazie, afgeblust met aceto balsamico. De rest ging in de vriezer.
Er zat een prachtige lever in, die ik heb bewaard, maar ik weet niet wat ermee te doen. Pekelen en daarna drogen, denk ik, maar suggesties zijn welkom.

Geen opmerkingen: