maandag 26 november 2012

Ik zie sterretjes



Op één dag lees ik twee bijzondere berichten. De Nederlandse kickboksers willen van hun huidige slechte imago af ('Hun overleden broeders draaien zich om in de betonvloer', grapte ik hierover - vond 'm zelf wel goed gevonden dus vandaar). En, &Samhoud places, een nieuw restaurant in Amsterdam krijgt twee Michelin sterren. Dit alles stond op teletext en daar verschijnen wel vaker rare tekens op het scherm, dus zocht ik dit laatste even op. Onder &Samboud kom je op internet bij een consultancy bureau met een vreselijke vormgeving en een taalgebruik, zo modern vaag, dat je de tekst tien keer kan lezen en dan nog niet weet wat ze doen. Nou ja, misschien dezelfde tekstschrijver als teletext, kun je nog denken. Gelukkig staat er een blauwe voetbal op de site die het in segmenten nog eens uitlegt: 'hoger doel: waarom bestaan wij; gedurfd doel: waar gaan we naartoe; kernkwaliteiten: waar blinken we in uit; kernwaarden: waar staan we voor.' 
Op één of andere manier is het nieuwe restaurant, dat op de site wordt gepresenteerd als een nieuw cateringconcept (lounge, restaurant en brandstore), gelieerd aan dit bureau, in ieder geval is het logo net zo oerlelijk. Over dit nieuwe concept schrijven ze: '&samhoud places targets both people from the Netherlands and abroard [!] with exceptional taste in design, food and in special people. Meeting, working, brainstorming, dancing, laughing, eating and drinking: each visit to &samhoud places will be an insprirational [!] one. The most special aspect to &samhoud places is the vision connecting Moshik Roth and Salem Samhoud to each other and witch [!] has led to this new concept: 'Together we build a brighter future. We give gastronomy to the world by inspiring and connecting people.'
Wie zit er achter deze bullshit kun je je afvragen, maar dat staat ook netjes op de site: het creatieve concept is van Marijn Korver,' master of beauty and rebellion' bij &samhoud.
Ik ben er natuurlijk zelf (nog) niet geweest, weet dan ook niet waar de supersnelle toekenning van de twee sterren aan te danken is, maar misschien heeft het te maken met de pretentieuze bedragen voor elk gerecht: a la carte 'doet' een entrecote € 95,00 en een bloedworst € 55,00. Er moet komend jaar vier miljoen worden omgezet, dus dat zal ook wel een boel verklaren. De chef, Moshik, wil met dit 'gastronomische belevingsconcept de wereld een beetje beter maken'. Dat is dan waarschijnlijk zijn 'hoger doel'. Het plan om volgend jaar een zaak in Kuala Lumpur te openen is vast het 'gedurfde doel' en waar chef en zakenman voor staan, hun kernkwaliteit, is denk ik: heel snel heel rijk worden en straks gierend van het lachen op Ibiza hun kernwaarden memoreren. Waar staan we voor? Nou, voor onze nieuwe villa met zwembad en golfbaan!

Geen opmerkingen: