donderdag 28 februari 2013

Aap, noot, mies

Zelf heb ik geen schoolgaande kinderen, dus ik weet helemaal niet hoe het er in de klassen aan toe gaat, en dat is misschien maar goed ook. De kwaliteit van het onderwijs holt achteruit lees ik overal. Kinderen kunnen niet meer (hoofd)rekenen, hun spelling is vreselijk en handvaardigheid bestaat niet meer. Er komt vast veel voor in de plaats (zoals het schrijven van computerprogramma's), maar waarschijnlijk geen culinair onderwijs, denk ik zo. Nee, de kennis daarover komt niet meer van huis uit, waar oma, moeder, opa of vader achter het fornuis staat en de nieuwe generatie het koken er met de paplepel ingiet. En het komt ook niet van school, waar misschien wel af en toe een educatief kijkje in de keuken wordt gegeven, maar bij beperkte 'projecturen', niet verder wordt onderwezen dan basisboek 1: 'wat komt er van het land'. Gelukkig weten de meeste kinderen daardoor dat melk uit de koe komt en een radijsje uit de grond. Dat er paardenvlees bestaat, kan ze ook niet meer ontgaan, maar het eten van konijn, dat staat pas in boek 2, want de kinderpsycholoog vond het niet verantwoord de tere kinderzieltjes al jong uit de flappiedroom te helpen.
Stel dat het er ooit nog eens van komt en er weer huishoudkunde wordt gegeven. Daar zal de kookboekenhausse misschien onder lijden, want dan weten we het straks allemaal wel. Dan zijn er geen rijk geïllustreerde bijbels meer nodig, waarin alles tot in de details wordt uitgelegd. Nee, dan zijn we snel klaar: smoor de uien (zonder uitwijding dat ze dan zacht en glazig, maar niet bruin moeten worden) maak een vanillesaus (niks over het aanlengen van het even losgeroerde ei met wat warme melk) en bak het brood (ja, iedereen weet dat dat gepaard gaat met veel rijstijd en kneedwerk).
Concassé, julienne, brunoise. Die kids draaien er straks hun hand niet voor om. Ah, toekomstmuziek.

1 opmerking:

Annemieke zei

Ik denk dat het ook komt door al die 'kant en klare' (en vieze) pakjes, potten en mixen. Mijn dochter van 16 bakt zonder blikken of blozen een varkenshaasje, laat het vlees eerst een uurtje op temperatuur komen voor dat het de pan in gaat, blust de pan af met room en/of fond voor een saus en laat het vlees ondertussen even rusten in alufolie. Als ik aan haar vraag: hoe weet je dat? Zegt ze: nou gewoon, door naar jou te kijken! Zo heb ik het ook geleerd...