maandag 15 oktober 2012

Niet voor de poes

Daar gaan we weer! Net zo goed als er voor elke soes een verhouding is (niet in de zin van 'verkering' natuurlijk) is er ook voor elke benaming wel een verklaring. Gelukkig hebben we internet en is de uitleg meestal niet ver weg, al heeft de academicus geleerd elk geschreven woord meteen in twijfel te trekken. Maar wil je weten waarom een sprits een sprits heet, dan vindt je al gauw dat het van 'spritzkuchen' komt, dus van Duitse opgespoten koekjes, etc. Maar goed, dan heb je één verklaring; soms zijn er meerdere en gaat de zoektocht door.
Zo ben ik een eigen nieuwe trend gestart: aandacht voor de Creoolse keuken, één van de eerste fusion keukens met een mix van kruiden en specerijen en vooral veel marinades, wat niet zo gek is voor een streek waar het vaak warm is, dus rauwe vlees en vis zonder koeling al snel een vreemd smaakje ontwikkelen. Hier in de buurt vind je heel af en toe een herinnering aan het koloniale verleden, natuurlijk zijn er Vietnamese, zoals bij ons Indonesische restaurants en eet je hier loempia's die 'nems' heten, maar verder is het allemaal erg streekgebonden.
De Creoolse keuken mengt Afrikaanse, Europese en Indiase invloeden, vandaar die kruiden (vooral tijm en oregano) en specerijen (een breed scala). Zoals de Marokkanen hun raz-el-hanout hebben en de Indiërs hun curry/kerrie, zo hebben de Creolen hun colombo, waarschijnlijk niet voor niets naar de hoofdstad van Sri Lanka genoemd. Voor zover ik weet is het een mengsel van zaden van koriander, komijn, fenegriek en mosterd, maar ook hier biedt internet uitkomst en verwarring.
Wat in de dichtstbijzijnde toko mijn aandacht trok was de sauce chien, de hondensaus. Het is een mengsel dat wordt gebruikt voor (gegrilde) vis, waarvan de basis bestaat uit verschillende soorten ui (gewone, sjalot en lente) knoflook en citroen(schil) al dan niet met tomaat. Maar waarom 'hondensaus'? De ene verklaring is dat 'ie gemaakt wordt van restjes, die je schaaft tot een saus en restjes geef je in principe aan de hond, maar er gaan vaak ook pepers in, je kent ze wel, die lekkere hete aromatische (madame jeanette, scotch bonnet) en dan is sauce chien afgeleid van 'avoir du chien' dus 'met pit'(bull?). 
Ik moet bekennen na het vinden van twee verklaringen te zijn gestopt met zoeken, want het wordt natuurlijk een 'mer a boire' waarvan ik altijd dacht dat het iets met eindeloze borstvoeding te maken had. Ik heb de saus kant en klaar gekocht, ga deze uitproberen, omdat ik denk dat die wel eens heel goed zou kunnen combineren met een oestertje, en ga me dan verder in deze smeltkroes verdiepen.

Geen opmerkingen: