woensdag 19 oktober 2011

Joekels

Op de markt hier staat altijd een man met maar een paar producten, natuurlijk seizoensgebonden. Vorige week stond hij met bakken tomaten, maar inmiddels zijn het cantharellen en kastanjes en vandaag ook hele grote avocado's. Ze waren nog lang niet rijp, maar lonkten wel, dus kocht ik er twee. Ze moeten nog een paar dagen liggen, een paar dagen en nog wat, want ik heb geen bananen of appels in huis, om die rijping te bespoedigen.
Ik mailde aan een vriendin dat ik dus nog even heb om een lekker recept te bedenken en moest toen aan mijn oma denken. Zij vulde de vruchten met koffie-extract. Ze kookte koffie in met suiker, zodat ze een soort siroop kreeg, waaraan ze alleen maar warme melk hoefde toe te voegen als ze zin had in een bakkie. Dat koffie-extract gebruikte ze ook om de avocado mee te eten. Een scheutje vinaigrette in het holletje van de pit, daar begreep ze niks van; zij had een groot deel van haar leven in Indiƫ doorgebracht, waar avocado een heuse vrucht is.
Nu moet ik zeggen dat een salade van mango, ananas, banaan, avocado en kleine stukjes limoen (en eventueel wat papaya), ook absoluut niet te versmaden is.
En hier wordt de saus bij de gehaktballetjes (boles de picolat) op smaak gebracht met koffie, en dat is geen Ferran Adria grap! Dus zo zie je maar weer.

Geen opmerkingen: