woensdag 26 oktober 2011

Exotisch!

Die avocado's (zie terug) beschouw ik hier als exoten. Maar zo schijnt 40 procent van de bevolking in deze regio hier ook niet oorspronkelijk vandaan te komen. En naast ons zoogdieren, heb je dan nog de kiwi's, eucalyptusbomen en weet ik veel wat nog meer. Op de markt ligt ook van alles uit alle windstreken. De Espelette pepers komen van de andere kant van de Pyreneëen, maar worden hier ook gekweekt 'a la façon de..' en die avocado's zijn dan wel 'import' maar komen ook gewoon hier uit de boom gevallen, naast de cherimoya en de chayote. Die laatste vrucht of groente lag te stralen bij het groentevrouwtje met de eeuwige aarde onder haar nagels. Een dame voor mij kreeg een uitgebreide uitleg over bereiding en nam een 'doux' mee. Ik ging voor de 'forte', zonder te begrijpen wat er 'fort' aan was. Het bleek om de stekels te gaan, die in rauwe toestand nog wel enige aaibaarheid bezaten, maar na 3 minuten in kokend water (aan de steel ondergedompeld, volgens instructies) toch venijnig prikten. Maar goed, als je een zee-egel aan kan...De schil verwijderde ik met een dunschiller, daarna sneed ik 'm in parten en verwijderde de pitten in het midden. Je schijnt vrijwel de hele plant te kunnen eten, waaronder ook de wortel(s), maar die pitten, liet ik er toch maar uit. Daarna sneed ik het vruchtvlees in blokjes die ik smoorde in wat olijfolie met knoflook en peterselie (zout en peper). En dat is maar één bereiding. Denk aan komkommer en de ideeën blijven komen!

Geen opmerkingen: