dinsdag 16 december 2008

Kerk van het normale koken

De regen kwam hier vandaag met bakken uit de hemel, dus zat er niet veel anders op dan óf lang in bed te liggen óf met de computer op schoot lekker te surfen op het net. Dat laatste gebeurde. Inmiddels is het droog en zit ik vol met informatie. En ik heb me weer eens boos gemaakt. 't Zal de leeftijd wel wezen. Het was de volgende tekst over een kookstudio die 't 'm deed: 'In onze keuken vormt de mooie Rosvalkachel met inductiekookzone de basis. Een combisteamer, blastchiller, vacumeerapparaat, salamander, gekoelde werkbanken en waterbadgrill completeren de keuken.' Het duizelt mij en ik ben niet onder de indruk. Het doet me denken aan een verkooppraatje voor een 'wellness centrum' waarbij je je bij het lezen van alle mogelijkheden heel dom, dor, oud, unhealthy etc. voelt en meteen je hele badkamer op de schop wil gooien. En dan nog dit: 'Kortom een perfecte keukeninrichting voor al uw culinaire wensen'. En dit:'De keuken van Senzo voldoet aan alle eisen van deze tijd. Alle apparatuur die nodig is om een mooi gerecht of een volledig diner te bereiden is aanwezig.'
Mijn culinaire wensen liggen aan de andere kant van het El Bulli spectrum: zien wat je eet, eerlijke gerechten, met eigen pure smaken in plaats van moleculaire manipulatie. Maar voor die wensen heb ik eigenlijk niet meer nodig dan een ruime oven, een paar goede gaspitten en nog wat keukenhulpjes in de vorm van een staafmixer, keukenmachine en dergelijke. Daarom ook geef ik kookcursussen en -vakanties in een 'gewone' keuken, zoals wij allemaal in huis hebben. Ik wil iedereen graag laten zien dat ze geen extra hypotheek hoeven af te sluiten om mooie gerechten op tafel te zetten, voor zichzelf of een hele groep mensen. Als je uitgaat van een goede planning en een goed doordacht menu, dan kun je met heel weinig volstaan.
Laat je niet gek maken en koop een dunschiller in plaats van een blastchiller.

Geen opmerkingen: