woensdag 1 augustus 2012

Hikkende Hollandse haring

Dit idee is niet van mij, maar stond kortgeleden op de kaart bij Paviljoen Van Beuningen, waar je naast heerlijk theeën met taart en broodjes op vrijdag- en sinds kort ook op zaterdagavond een gevarieerd menu krijgt voorgeschoteld. Het voorgerecht was onlangs een tartaartje van haring met een bietjessalade. Ik heb daar mijn draai aan gegeven:
Ga voor een ruime portie uit van 1 haring p.p. en snij de helften eerst in de lengte doormidden en dan in ongeveer acht blokjes (niet te klein!). Meng per haring een kleine lepel zure room met een theelepel wodka en wat peper. Roer die voorzichtig door de blokjes en zet koud weg. Voor de bietjes heb je maar weinig nodig, in gekookte toestand worden ze in zo dun mogelijke plakjes gesneden en even gemarineerd in een dressing van een klein beetje mosterd met wat azijn (goede kwaliteit) en een heel fijn gesnipperd sjalotje (bieslook of lente-ui mag ook). Leg voor het serveren op elk bord een kleine krans van bietjes en daarop wat haringtartaar. Ik zou het nog afmaken met wat haringkuit, maar dat hoeft natuurlijk niet. Een klein beetje cayennepeper of piment d'espelette erover is ook erg lekker.
Je hebt nu een voorgerechtje, in seizoen, met zilt, zuur, zoet en pit. Ik kocht een klein flesje wodka en deed daar na (het eerste) gebruik een paar takjes dille en wat jeneverbessen in. Dat heeft een tijdje gestaan en deed vandaag dienst als smaakmakertje bij wat stukjes meloen bij de picknick.

Geen opmerkingen: