vrijdag 6 januari 2012

Toemado (Japanse parels 2)

Het heeft even geduurd, er moesten de nodige experimenten uitgevoerd worden, zowel in Frankrijk als in Nederland, maar nu is het er dan toch: de toemado of het toetje van moeder en dochter. En even terzijde, via twitter voorspelde ik het al: bubble tea (theetjes in allerlei varianten, met melk en tapiocakorrels erin), wordt de nieuwe (westerse) rage van 2012. Let op mijn woorden.
Het recept, van Nederlandse zijde, dus van de 'ma' in toemado, is als hieronder, met een kleine wijziging mijnerzijds. Ik vond hier trouwens groene korrels, waarvan de kleur bij koken in water behouden blijft; exotisch!

Voor 4 personen:
80 gram parels
100 ml kokosmelk (of een mengsel van kokosmelk en room)
suikersiroop*
mango of ander vers (tropisch) fruit
paar muntblaadjes

Strooi de parels in ruim kokend water (minimaal 1 liter) en laat zachtjes
pruttelen. De bolletjes worden glazig. Na 15 minuten afgieten door een fijne zeef en iets afspoelen. Even laten uitlekken en (nog warm) mengen met de melk c.q. het melk/room mengsel.
Niet zoeten.
Laat dit mengsel afkoelen (kan een paar uur). Het wordt nu zo stijf dat je er met een lepel quenelles van kan vormen, maar je kunt het ook iets losroeren of er nog wat kokosmelk doorheen roeren.
Serveer met een lichte suikerstroop met zeer fijn gesneden verse munt.
Dien op met enkele schijfjes mango.
* De suikersiroop maak je door 1 op 1 suiker in kokend water op te lossen en iets in te koken. Ik vind vloeibare palmsuiker hierbij ook heerlijk.

Onze gasten na Kerst hebben dit twee avonden achtereen voorgeschoteld gekregen, met ons zelfgemaakte mandarijnensorbetijs in plaatst van het verse fruit met munt; ze konden er geen genoeg van krijgen.
Aanvankelijk gaf ik ons toetje de naam toemado, met als varianten madotoe of domatoe, en toen schoot het me ineens te binnen: Madona!

Geen opmerkingen: