vrijdag 3 juni 2011

Komkommertijd

Mijn oma maakte altijd komkommersla van dun geschaafde komkommer (ik doe dat met de kaasschaaf) met een dressing van maggi, azijn en een beetje olie (en eventueel nog peper en zout). Ook lekker als je die lang laat staan, maar de komkommer wordt dan wel wat zacht en het water loopt eruit (in die dressing). Mijn oudtante gebruikte een dressing van citroen en suiker, ook met wat olie. Verrassend fris en ook bij gewone sla te gebruiken.
Een koude soep is nu ook niet weg. Kook de komkommer daarvoor even in stukjes in wat bouillon gaar. Pureer ze vervolgens in die bouillon en voeg wat crème fraîche of frisse yoghurt toe (niet als 'ie nog heel heet is, want dan gaat de yoghurt schiften). Laat dit goed koud worden en serveer met verse peper of wat geraspte nootmuskaat. Als je 'm op smaak brengt terwijl 'ie nog warm is, mag je best wat overdrijven; een koud gerecht kan altijd wat hoger op smaak zijn.
Geroerbakte komkommer met een uitje, als laatste overgoten met wat sojasaus en bestrooid met sesamzaadjes, is lekker bij gemarineerde kippenvleugeltjes!
Of frisse tzatziki, die het beste wordt, vind ik, als je de komkommers niet schilt, maar wel de zaadlijsten eruit haalt. Raspen en dan even met wat zout bestrooid laten uitlekken in een vergiet of zeef. De komkommer uitknijpen en mengen met yoghurt (ik gebruik altijd die dikke Turkse van Yayla, in de blauwe emmer met 10% vet). Geraspte knoflook erbij en wat peper. Heerlijk op geroosterd brood.
En het fijne is, dat die komkommers nu helemaal niks kosten. Ze worden immers doorgedraaid, in verband met de doorgedraaide reacties op die ehec-bacterie. Misschien tart ik het lot, maar ik koop ze nu lekker met 2 tegelijk.

Geen opmerkingen: