vrijdag 6 februari 2009

Oh help

Op culinair gebied heb ik 2 heimelijke genoegens: instantsoepjes en Turkse yoghurt met verse bieslook en Aromat. Die geheime genoegens zijn nu niet meer geheim, maar duren misschien ook niet zo lang meer, want na het nodige lees- en kijkwerk ben ik vast besloten van beide af te kicken.
Het begon met een artikel over de spijsvertering, waarin werd geschreven hoe het lichaam zich voorbereidt op het voedsel dat gegeten gaat worden en vast sappen aanmaakt die passen bij de spijs. Door activiteit van diverse zintuigen, weten de hersenen welke signalen ze moeten afgeven. Bij het eten van kunstmatig op smaak gebrachte producten treedt er vervolgens verwarring op. Die verwarring is uiteindelijk helemaal compleet als, na regelmatige inname van het kunstvoedsel (lees: instantsoep) ineens de echte waar wordt genuttigd. Zodra het kokende water in de soepkom wordt gegoten denken mijn hersen dus: ah champignons (of asperges, of tomaat etc.). Na het drinken komt de verrassing: maar dit heeft helemaal niet de samenstelling van champignons (of....). Mijn spijsvertering is nu verstoord (borrel borrel) en past zich aan. De volgende keer als ik champignonsoep eet van echte champignons, dan zijn de rapen gaar en is mijn spijsvertering wéér helemaal van slag.
En dan die Aromat, hoofdzakelijk samengesteld uit mononatriumglutamaat (MSG) of E621 of nog andere eufemismen. Dat zit natuurlijk ook in die instantsoepjes, is het hoofdbestanddeel van Ve-Tsin en een echte smaakversterker (het intensiveert de smaakpapillen op de tong). Glutamaat zit in zeewier (geeft de Umami smaak) en ook in onze zenuwen. Tot zover het 'goede' nieuws.
Het slechte nieuws is dat MSG hart- en vaatziekten kan veroorzaken en vetophoping diep in de buik(wand)en versterking van astma, diabetes, migraine. Bovendien denkt men dat het de groei van kankercellen versnelt.
MSG werkt stimulerend en kan ons zenuwstelsel oververhitten. Deze werking wordt nog eens versterkt bij gebruik in combinatie met calcium. Geen wonder dus dat ik altijd zo emotioneel word van die yoghurt met bieslook en ik altijd meteen nog een bakkie wil.
En wat wil nu het geval; Er zit heel veel glutamaat in soja. Veel sojaproducten eten is dus niet echt goed voor de gezondheid. Hé daar is 'ie weer: de soja.
Laat nou maandag deel 2 over Monsanto op tv zijn.

Geen opmerkingen: