dinsdag 4 januari 2022

December; hot tolenghi

Is het de maand die nostalgisch maakt, het idee dus van het eind van een jaar (uit het leven van..), of is het opgelegd sentiment met jaarlijstjes die op elke straathoek wapperen? Ik weet het niet, maar ik dacht vandaag wel aan mijn top 10 kookboekenlijstje, alleen niet van verschenen uitgaven van dit jaar, want daar kom ik helemaal niet aan, sterker nog, ik kan niet eens tot tien tellen als het al mijn favoriete 'culinaria' betreft; ik kom tot acht. Maar ik ben uit het internettijdperk, google me suf en heb vaak papiergebrek bij het aanmaken van de haard, dus ik hoor ook een beetje bij een generatie-zonder-boeken (au!). 
Ik kocht dit jaar wel (papieren) kookboeken, maar het is nog even afwachten of ze voor het grijpen blijven liggen en beter nog: beduimelde pagina's krijgen, of dat ze tot stof...nee hoor, boeken zijn toch nog een beetje heilig voor me, de kranten verdwijnen in de haard, niet de boeken!
En over die boeken wilde ik het hier niet hebben, maar over recepten.
In de NRC van dit weekend geeft Jonah Freud van de Kookboekhandel haar top tien van recepten van Ottolenghi, uit diens verschillende kookboeken. Het is misschien niet aardig om te zeggen, maar hij is toch al een tijdje een hype, omdat de keuken van het Midden-Oosten in de lift zit en bijzondere groentebereidingen hOtto zijn. Hij heeft daarnaast ook voor een flinke uitbreiding van het internationale schap in de super gezorgd. Wie heeft er nu geen potjes granaatappelsiroop, za'atar, baharat of sumak die staan te verstoffen in de keukenla en ergens nog een bakje ingelegde citroenen (die ik altijd naar wc-eend vind ruiken, maar dat ligt misschien aan mij).
Een top tien van recepten dan, die na jaren de orkanen hebben doorstaan, deels uit het hoofd opgelepeld kunnen worden en deels de 'laten we dat weer eens maken' status hebben gekregen. 
Het gekke is dat de dingen waar ik dan aan denk allemaal zo'n verhaal hebben in mijn leven, dat ze een eigen blogje verdienen. Nou ja, wie weet.
Ik geef hier een lijstje zoals het in me opkomt, zonder sterren of voorkeur, dat vind ik soms ook zo'n onzin. Er is er in deze niet een de beste.
- Sopa d'ajo blanco naar recept van Penelope Casas.
- New York bagels naar recept van Epicurious.com.
- Zuurdesembrood, zoals ik het bijna elke week maak.
- Appeltaart volgens recept van stuurman Jan.
- Kruidnoten (voor de buren) volgens Cees Holtkamp.
- Accra de morue, een beetje zelf ontwikkeld, geloof ik.
- Blinis naar gefaxt recept van m'n schoonzus toen ze in Boedapest woonde.
- Tiramisu van een Italiaanse dame na discussie in de Kookboekhandel
- Sinaasappellikeur volgens Monique
- Brownies volgens recept van Daan Rutten
Dat is meer een geheugensteun en aansporing om er iets mee te doen, of een beetje inspiratie?

De foto is van een zelf ontwikkeld kersthapje van in nori gewikkelde zeeduivel (gemarineerd in bietensap) met geraspte hazelnoot,  beurre noisette en kruidenolie. 




Geen opmerkingen: