maandag 7 juni 2010

Wrakvis proeverijtje


Het café had een uitje georga-niseerd: zeevissen. Wij waren er niet voor in, maar toen we de nodige glaasjes hadden gedronken en vatbaar waren voor smeek-beden, en toen ook nog eens bleek dat de logeerhond mee mocht, konden we niet meer terug. Dus stonden we gisteren om 5 uur naast ons bed en om 6 uur bij het café, om met een bus naar Den Helder te rijden.
Aan boord werden de nodige zaken als loodjes en haakjes uitgedeeld. Ik dacht dat ik er niet aan zou beginnen, maar wierp toch al snel m'n eerste hengeltje uit. Het duurde even en veel gebeten werd er niet, maar ik haalde uiteindelijk toch een paar makrelen (natuurlijk) en een enkele gul (kleine kabeljauw) naar boven. Aan boord konden we ze meteen schoonmaken. Met de vangst, aangevuld met een enkele voorn en nog meer makrelen en gul, gevangen door onze partners in crime, ging ik 's avonds aan de slag. Vier makrelen gingen op het vuur in een rookoventje en alle andere vis werd met ui, tomaat, venkelzaad, een snufje saffraan, water en nog zo wat, op laag vuur ongeveer een half uurtje gekookt. De gerookte vis ging in een pindasoepje en de andere werd door de zeef gewreven tot een mooie stevige vissoep. De overgebleven gerookte makreel verwerk ik vandaag in een aardappelsalade met appel.
Al met al geen slechte vangst!

Geen opmerkingen: